Även när orken tar slut, så hittar jag något att kämpa för

2013-02-24 | 17:00:09
Nu har det gått ett tag sedan min senaste uppdatering - 10 dagar för att vara exakt. Kan kännas som lång tid för vissa, och kort tid för andra. För mig känns det i bloggsammanhanget som en lång tid utan att blogga på, men i livet känns det som en kort tid. Mycket har hunnit hända under dessa 10 dagar dock, det mesta gott, för ovanlighetens skull.
 
Angående tvisten med min f.d arbetsgivare så har jag äntligen fått ut alla pengar jag skall ha, och alla papper sas vara klara. När papprena kom hem till mig insåg jag dock att: 
♦ Det står ingen lön med på arbetsgivarintyget. Detta är alltså för mig helt oanvändbart, jag kan inte skicka in ett arbetsgivarintyg till a-kassan där det inte står vad jag haft i lön, det säger ju sig själv. Alltså kommer det att dröja ytterligare innan jag kan få min a-kassa. 
♦ På en lönespecifikation står det att lönen för perioden juni/juli är 180h med en timlön på 24kr, vilket resulterar i 3074kr. Det är den summan jag fick retroaktivt för mars och april, så varför står det utskrivet på juni/juli, och varför på 24kr i timmen? På förhandlingen står det att jag haft 200h under juni/juli med rätt summa i timmen.
♦ På förhandlingarna står det att jag har haft en provanställning där under hela mitt arbete från mars-juli. Jag och chefen hade sagt att det efter en månads provanställning blev tillsvidare. På flera punkter så har jag inte godkänt det som sagts i förhandlingarna, som jag inte ens fått vara med på.
 
Allt detta kommer jag ta upp med min ombudsman Z, och jag kommer även att ringa huvudkontoret och ifrågasätta om det verkligen får gå till såhär. Jag försökte prata med chefen på min fackavledning men hon fnyste åt mig i luren och sa att Z faktiskt hade andra ärenden att ta hand och, och att det fick ta den tid han behövde. Dessutom så kallade hon mig "lilla flicka.." vilket jag anser vara otroligt förnedrande när man är en ung kvinna på 23 år.
 
Angående jobbcoachningen som jag inte var så glad över senast så kan jag med glädje berätta att jag inte behövt fortsätta med den. Istället så var jag på informationsmöte vid Arbetsförmedlingen med Västerås Folkhögskola, som skall öppna ett alternativ som verkar hundra gånger bättre än att sitta bort tid på jobbcoachning. Man får tågkort betalt, behöver alltså inte betala något alls för att kunna ta sig till Köping, man går ca 8.30 - 12 varje vardag, och under den tiden så läggs det upp en helt individuell plan som man skall följa. Man kan till och med plugga på 100% utan att bli av med sitt aktivitetsstöd/a-kassa, och är dessutom garanterad att få det högre bidraget. Hur bra är inte det? Jag skall fokusera mig på att lösa körkortsteori då jag gärna skulle se att jag har körkortet klart tills hösten. Ska beställa alla papper så jag får köra med Thobias, och eftersom jag övningskört innan så skall det säkert gå kanon. Jag ser fram emot att göra gatorna osäkra! Detta startar 4 mars, så jag skall gå ner till arbetsförmedlingen imorgon och skriva på papprena.
 
Imorgon skall jag även gå på en anställningsintervju på en restaurang här i Arboga. Ägarinnan ringde mig i fredags och sa att min arbetsförmedlare rekommenderat mig, tack för det! Det gäller kvällar och helger på restaurangen, och beroende på hur många kvällar jag får så kanske jag måste tacka nej till min praktikplats som jag nu har blivit erbjuden. Det känns lite tråkigt att inte kunna ha praktik vid de góa tjejerna på caféet, men jobb går alltid före, och även om jag kanske skulle kunna kombinera de båda så vill jag ta det varsamt. Jag vill inte få min utmattningsdepression att blomma upp igen, jag har haft allt för många jobbiga månader med det för att vilja förstöra den ork jag har i mig idag. Jag tror dessutom att tjejerna kommer att bli glada för min skull om jag får jobbet, dom är så jäkla härliga!
 
I fredags var jag iväg till Västerås och umgicks med min fina vän Angelin. Eftersom vi bor en bit ifrån varandra och läget har varit som det varit för min del, så har vi inte träffats så mycket de senaste åren. Men som alltid när man träffar henne så känns det som om man sågs igår. Så otroligt härligt att veta att man kan vara så goda vänner utan att behöva höras av eller ses varje dag. Finns få så fina vänner som henne ♥
På tal om fina vänner så gick jag och Angelin hem till Gustav på fest, där jag fick träffa bland annat Lizz och Robin igen, som jag saknat massor! Kvällen var hur trevlig som helst, och det var skönt att kunna träffa 'gänget' igen, och få vara mig själv för en stund. Ibland känner jag mig lite vilsen i vem jag är nämligen, men med mina 'gamla' vänner från Köping så känns det lite som hemma. Jag hoppas att jag har turen med mig och kommer in på utbildningen sen i höst, för då kan jag träffa alla mina vänner i Västerås så mycket oftare.
 
På tal om utbildningen så är det alltså en utbildning inom konditori/bageri som jag har sökt via Komvux, och i veckan fick jag reda på att jag får den betalad. Så nu gäller det bara att skolan godkänner mig, det dröjer tills mitten av juni innan jag vet hur det blir. Jag ser verkligen fram emot det här året nu, med alla planer som körkort, skaffa utbildning, träffa vännerna oftare och dessutom få ordning på min ekonomi efter allt detta helvete som varit senaste 8 månaderna. Jag känner mig stark för första gången på lång tid, och det känns som att jag har nerförsbacke och vågar ta viktiga steg i livet för mig själv. Jag hoppas att det fortsätter så!
 
 

Kommentarer
Postat av: Klaggen

Fy fan.. Att din förra arbetsgivare ska fortsätta att försöka göra det så jävligt för dig som möjligt :(.
Men skönt att höra att du låter positiv! Hoppas att dina planer går som de ska och du kommer igång med livet igen :).
Kram!

Svar: Jao, hon är en riktig pain in the ass, men det kan jag också vara ;).Tack, det känns otroligt skönt att det går framåt nu. Så bara för det så skiter sig väl något snart, med min vanliga tur liksom, haha.
Kram!
Hannah

2013-02-24 @ 17:29:31
Postat av: anna

Miss ya honiii

2013-04-26 @ 21:57:22
URL: http://nattstad.se/bitchelinablondina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0