Dag 05 - Vad är kärlek?

2011-01-04 | 15:18:11


Det här med kärlek är en svår sak att svara på, eftersom det finns så många olika sorters kärlek, och alla tolkar kanske inte kärlek på samma sätt. För ett par år sedan skrev jag om hur jag såg på kärlek då, och jag tror nog att den stämmer ganska bra fortfarande:

"Jag har tänk på det här med kärlek.
Kärlek är
aldrig som på film.
Varje gång jag ser en kärleksfilm tänker jag ”åh, en sån kille vill jag ha.”
Men ärligt, såna killar
finns inte

Film får oss att bli orealistiska.
Får oss att
tänka orealistiskt

Film gör så vi får förhoppningar, förväntningar, önskan, hopp.
Men egentligen, kan vi aldrig finna sån kärlek som dom på film har.
Inte förrän vi inser, att det är våra
egna orealistiska förväntningar som hindrar oss från att hitta den perfekte, ni vet 'Mr. Right' kan vi faktiskt hitta honom.

Jag må vara ung, eller gammal, beror på från vems synvinkel man ser ifrån,
men jag har genom mina år älskat, till den vad jag trodde var den allra
högsta grad.
Och kanske har jag det. Kanske har jag det inte.

Man vet aldrig förrän man träffat en ny, en som passar bättre.

Kärlek är som ett par skor.
Man hittar ett par som passar perfekt, som är fina och bekväma, trygga.
Sedan, när man haft dom ett tag, blir dom slitna, för safe, och för tråkiga.
Och då köper man ett par nya skor.
Och de nya skorna man köper passar
alltid, mark my word, alltid bättre än dom gamla.

Men hur är kärleken
egentligen?
Hur känns det att vara
hela någons värld?
Jag vet faktiskt inte.
För jag har aldrig fått känslan av att vara det.

Jag vet att jag varit älskad av mina tidigare partners,
men jag har aldrig fått känslan av att de
verkligen tycker att jag, Hannah,
är deras hela värld, och
beyond.

Det är det jag alltid försöker ge mina partners.
Känslan av att vara
allt.

Alla vill vi ha den där kärleken dom har på film.
Alla killar är perfekta på film.
Just det,
film.

Film och television är bara ett sätt för oss människor att få drömma oss bort.
Få fantisera om något vi inte
kan få.
Kunna något vi inte kan.
Göra saker vi inte
vågar.

Film får oss omedvetet att skapa
förväntningar, som ingen kan leva upp till.
För ärligt, om du hade en pojkvän som var precis som i filmerna,
En totalt perfekt pojkvän, snygg, artig, omtänksam, charmig, romantisk, alla bra egenskaper du kan räkna upp..
Vore det inte
tråkigt?

Jag vet i alla fall att det jag älskar med människor,
det som
verkligen får mig att älska någon, är deras brister, och deras fel.

Jag vet, låter som en klyscha, huh?
Men ärligt, det är inte förrän efteråt man inser att vad man älskade hos personen mer var dess brister och fel,
än deras
bra egenskaper.

Jag vet att när jag och min förra kärlek bröt upp saknade jag alla dåliga egenskaper han hade,
trots att jag
hatade dom under vår tid tillsammans.

Ta människor för vad dom
är.
För dom kommer alltid vara sig själva.
Jag kommer
aldrig att försöka ändra på en person, någonsin.
Om jag inte kan älska någon för hur personen är, utan att försöka ändra på honom.
Vem är
jag då att älska?

Och ärligt, vi vet att det inte alla gånger är så lätt.
Men
vi skapar kärleken.
Vi gör kärleken till vad
vi vill att den skall vara.
Jag, jag vill att min skall vara äkta."

Sedan jag skrev denna text har det hunnit hända väldigt mycket.
Jag har inte bara slutat använda mig utav orealitiska förväntningar, och insett att jag själv bestämmer min framtid, utan jag har också träffat någon som faktiskt får det att pirra i min mage varje dag.
Och hur klyschigt det än låter att skriva så varje gång man är kär i någon,
så känns det på ett helt annat sätt den här gången.

Kanske för att man börjar inse att det snart är dags att skaffa familj, hus och barn, Villa, Volvo, vovve liksom.
Kanske är det för att det är rätt.

Det finns inget som är rätt eller fel gällande hur man tolkar kärlek, eftersom vi alla är olika.
Jag vet bara att när jag vaknar på morgonen och ser min Thobias,
så börjar min dag med ett leende inombords.

Precis som det borde vara.

 


Kommentarer
Postat av: Klaggen

Visst är det svårt att hålla sig borta från klyschorna när man pratar om kärlek och förhållanden :)? Allt som behöver sägas om kärlek är ju som redan sagt, tjugo gånger om.

Men även fast du använde dig utav lite klyschor här och där så känns din text väldigt fräsch på något vis :).

2011-01-05 @ 04:02:28
Postat av: Nathalie Mamma till Jasmine <3

Jo visst har hon ett underbart skratt! <3 :P

Postat av: Nathalie Mamma till Jasmine <3

Ja jag har märkt det! :D

Ja men det är ju skönt att du trivs!

Åh vilket lyx han har. :D

Skönt!



Ja visst är det, en av mina favoriter också!

Tack så mycket, jo visst är hon! <3



Kramar!

Postat av: Nathalie Mamma till Jasmine <3

Vi har det och hade det med telia med men nu med Com Hem så gör vi något fel för det funkar inte. :(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0