Cupcakes - recept

2012-04-20 | 17:20:23
Fick en förfrågan om receptet på mina chokladcupcakes med gräddkolafrosting, så tänkte lägga upp grundreceptet som jag använder till mina cupcakes, samt frostingen.

Ingredienser:
100g smör (smält)
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 citron (rivet skal)

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör ner det smälta smöret, rivet skal från citronen och resterande ingredienser. Grädda på 175' i ca 10 min. Jag använde mig av små muffinsformar, ca 4 cm i diameter, och detta gav ca 30st cupcakes, jag gräddade då mina cupcakes aningen kortare. Det bästa är att hålla koll, när de ser ut att ha fått en fin yta kan man provsticka, provstickan skall då vara helt torr, då är dom klara att tas ut ur ugnen!

Jag utgår alltid från detta recept, och smaksätter och färgar sedan efter smak och tycke.
Vill man smaksätta sina cupcakes med kakao så tar man endast 3,5 dl vetemjöl, och tar 0,5 dl kakao.
Jag använde mig av små muffinsformar, ca 4 cm i diameter, och detta gav ca 30st cupcakes.

Grundrecept frosting:
60g smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100 g philadelphia

Första omgången jag gjorde denna frosting så tyckte jag att konsistensen blev alldeles för lös, och smakade lite för mycket citron, så jag gjorde om receptet till mitt eget genom att göra lite ändringar.

Hannah's frosting:
120g smör
6 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt vatten
100g philadelphia

Vispa samman allt utom philadelphian, när smeten är jämn så tillsätter du osten.
Om man vill smaksätta och färga frostingen med flytande karamellfärg och smaksättning så tar man bort vattnet, annars blir frostingen för lös.  Jag använde mig av en gräddkolasmaksättning som jag hittat på en hemsida (minns dock inte vilken.) Då behövs ca 1 msk.

Har man inte färdig smaksättning så kan man ha tex. choklad/kolasås. Viktigt är då att inte ha för mycket, då frostingen är relativt sötsliskig redan.

Lycka till med dina cupcakes Linda, och ni andra som vågar pröva er på det!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ååå tusen tusen tack :) Hoppas verkligen jag kan testa dessa så snart som möjligt :)

2012-04-20 @ 17:50:28
Postat av: anna

naaw tack de är jag med :D

2012-04-25 @ 21:32:50
URL: http://astoryofagirl.blogg.se/
Postat av: ClaudiaAmanda

Sv: Tack babe! <3

2012-04-26 @ 21:51:39
URL: http://claudiaamanda.webblogg.se/
Postat av: anna

japp japp :)

2012-05-04 @ 18:21:55
URL: http://astoryofagirl.blogg.se/
Postat av: esters hörna

Hej! Din ursäkt godtas helt klart! Förstår verkligen att det verkade misstänksamt. Det är bra att Karin har läsare som bryr sig om hennes och hennes idéer. :) Ha en fin kväll! Kram/Ester

2012-06-04 @ 19:33:00
URL: http://www.estershorna.matmolnet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0