Low Carb, High Fat

2011-12-06 | 21:13:27
Då och då möts jag av människor som verkar väldigt negativa till LCHF.
Därför tänkte jag nu skriva ett inlägg om orsaken till att jag äter kosten, och vilken skillnad jag har känt mellan att äta LCHF och den vanliga husmanskosten jag brukade äta.

Ofta när man bor ensam så äter man inte som man borde, vilket inte jag heller gjorde.
Jag tyckte  det var riktigt kul att laga mat, men det var inte kul att laga mat till sig själv varje dag, så det blev ofta något som gick snabbt, som tex pasta, pizza, kebab, mackor osv. Alltså ingen bra kost alls.
När jag och Thobias började träffas och senare flyttade ihop insåg jag att nu hade jag inte bara mig själv att laga mat till, utan även han skulle ha mat. Mat blev kul igen, jag lagade numera middag varje dag till oss, åt frukost och lunch - något jag annars kunde hoppa över.

På grund av att jag hade ätit för lite tidigare, och nu åt som jag skulle dvs, frukost, lunch och middag, så kom även sambokilona och hälsade på. Vilka dom var eller hur många dom var är helt ointressant, då dom redan gått hem igen.

Därför bestämde jag mig under sommaren 2011 att göra något åt mig själv, och mina dåliga vanor.
Jag har lite problem med knäet och med ankeln sen tidigare, så att motionera genom promenad/jogga/springa var inte alltid ett alternativ. Jag kände mig dessutom aldrig motiverad, var ständigt trött och hade ofta ont i huvudet och i magen, vilket gjorde att jag inte heller tog mig ut ändå, även om jag hade varit bra i ankeln och knäet.
Efter lite surfande på nätet såg jag att det fanns en kost som hette LCHF - Low carb, High Fat och som skulle vara väldigt bra för att gå ner i vikt, men även för att hålla blodsockret på jämn nivå. Efter lite mer koll på kosten så bestämde jag mig för att prova. För att ni ska förstå vad kosten innehåller så radar jag upp viktiga saker att veta.

Hur funkar det?
LCHF går ut på att äta mat som höjer din blodsockernivå så lite som möjligt. Genom att låta bli att äta socker och kolhydratrik mat som potatis, ris, pasta, mjöl och bröd så får blodet en lägre blodsockerhalt, vilket ger lägre insulinvärden och en ökad fettförbränning. Insulin är ett måste för kroppen men höga nivåer gör att kroppen lagrar fett i stället för att använda det som bränsle. Därför är även kosten bra för diabetiker.

Vad äter man?
LCHF är precis som det låter – en kost som bygger på ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fett.  Rakt över satt till svenska "Låga kolhydrater, högt fett." Genom att äta kosten håller sig blodsockret på en låg, jämn nivå och kroppen får möjlighet att bränna fett. När kroppen använder fettet i fettcellerna som energi så blir vi mindre hungriga, eftersom energin redan finns i lagrad i kroppen, klar att använda. Många LCHFare skriver om just det, att när kroppen inte längre är sockerdriven försvinner ”vrålhungern” och känslan av att ”man måste stoppa i sig något”.

Grunderna i LCHF är enkla. Undvik socker och mat med mycket stärkelse som tillexempel bröd, pasta, ris och potatis. Iställer äter man sig mätt på kött, fisk, ägg, grönsaker som växer ovan jorden och naturligt fett, som finns i bland annat smör, avokado och nötter. LCHF-kost innebär att man äter mat som är naturlig, som inte innehåller främmande, tillverkade ämnen och som håller kroppens hormoner i sin naturliga balans.

Ursprungsmaten
Man kan säga att LCHF till stor del bygger på ”den ursprungliga kosten”. LCHFare världen över har bekräftat att genom att välja bort socker och stärkelserik mat och ersätta den med råvaror som funnits i människans närhet har dom fått både viktminskning och ett friskare liv. Det finns inga bevis på exakt vad våra förfäder åt, men eftersom man har hittat rester av animalisk mat - kött, fisk, ägg och fågel, så kan man ganska snabbt utesluta att dom åt pasta, bröd, margarin eller flingor till frukost.

Extrem kost?
Många verkar tro att jag dricker grädde till frukost och att allt jag äter dryper av fett. Vilket absolut inte är fallet.
Vanlig fläskfärs innehåller fett, och att steka den i en klick äkta smör skulle nog ingen kalla extremt, trots att det är en väldigt typisk LCHFmat. Det är inte mängden fett som är viktig, utan vilket fett, och mängden kolhydrater. Jag kommer därför börja lägga upp bilder och skriva om vad jag äter under tiden jag äter LCHF.

Fett
Här är ett högt fettintag en förutsättning för att du ska kunna komma åt kroppsfettet och gå ned i vikt. Fettintaget håller insulinet nere, får ig¨ång  fettförbränningen och fungerar som ett optimalt bränsle för kroppen. En kost med mycket kolhydrater däremot ger motsatt effekt; förhöjda insulinnivåer, fettinlagring och låg fettförbränning. LCHF bygger också på att det är de naturliga fetterna från djurriket (animaliska fetter) som är de mest hälsosamma för oss människor.

Protein
Proteiner behövs för flera livsviktiga funktioner och ämnen i våra kroppar. Proteiner består av långa kedjor av aminosyror som i sin tur är grundläggande byggmaterial för våra kroppsvävnader. Muskler, organ, hud, hår och naglar består till stor del av protein och brist på protein kan få mycket allvarliga konsekvenser. Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. I de livsmedlen finns också många nödvändiga aminosyror som vi måste få i oss genom kosten, eftersom kroppen själv inte kan bilda dem.

Kolhydrater
LCHF bygger som sagt på att ha ett lågt intag av kolhydrater. Särskilt viktigt är det att välja bort snabba kolhydrater, som finns i produkter från potatis, socker, flingor, majs, ris, pasta, läskedrycker, godis, kakor, glass osv. Intaget av snabba kolhydrater leder till att man blir sötsugen och äter mer än vad man behöver. Överskottet blir fett och lagras för dom flesta runt midjan. Långt intag av höga kolhydrater kan leda till sjukdomar som  övervikt, högt blodtryck, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och allergier.

Farligt för hälsan?
Många ifrågasätter mitt val av kost, och säger att jag är vansinnig som tror på 'den där skiten.'
Man har ännu inte hunnit forska tillräckligt mycket för att veta hur kosten kan påverka kroppen långsiktigt, och man pratar om att en kost på låga kolhydrater kan ge diabetes och förhöjda blodfetter. Om det är sant eller inte vet jag inte, men ärligt talat så struntar jag i det för tillfället, för jag har aldrig mått så bra som nu. Jag tycker det är toppen att var och en hittar sitt sätt att få kontroll på sin vikt. Jag mår bra av LCHF men andra gör kanske inte det och det är väl bra att vi alla är olika?

Skillnaden
Förut hade jag ofta:
Ont i huvudet (2-3 gånger i veckan, höll i sig i timmar)
Fick då och då yrsel
Fick panikont i magen om jag inte åt direkt när jag var hungrig
Kände mig ofta uppblåst och pösig
Var trött och seg i huvudet
Orkade inte göra någonting
Hade ingen motivation till något
Var lättirriterad på allt och alla
Var sötsugen konstant

Numera har jag sällan ont i huvudet eller magen. Jag känner mig aldrig panikhungrig, och jag känner mig aldrig sådär äckligt mätt heller. Jag känner mig väldigt sällan sugen på godis, chips osv, och även om jag ibland äter bakverk så känner jag inte ångest över det, utan känner att det räcker med en. Allt jag har skrivit ovanför har blivit bättre, samt att jag har gått ner 5 kilo sedan i somras. Jag startade inte med LCHF för att tappa vikt egentligen, utan för att se om jag kunde må bättre, och det gör jag. Sen att mina sambokilon har försvunnit är bara ett extra plus, och jag har fått lite kvinnligare former än innan.

Vissa mår bra av att inte äta kött, vissa äter inte mejeriprodukter, vissa äter inte alls och vissa  äter för mycket. Jag tänker aldrig någonsin pracka på någon att äta LCHF, men jag kan säga hur JAG har uppfattat kosten och mina erfarenheter av det. Jag skulle önska att ni som klagar på vad andra äter, tar den energin oh lägger den på något annat istället, för jag kommer tyvärr inte lyssna på er. Jag mår bra av LCHF, och kommer forsätta äta det.

Och för er som tror att jag dricker ren grädde till frukost, äter 1 kg smör till lunch och äter 79st ägg om dagen kan jag bara säga; fortsätt tro det ni.

Om ni vill veta så äter jag fortfarande både kakor och godis, läsk osv, men numera äter jag det bara när jag är sugen, vilket inte alls är ofta, och inte alls i samma mängd som tidgare. Jag kör alltså inte strikt LCHF, utan jag äter det jag vill - när jag vill. Och det är väl vad alla önskar att man kunde göra?


Kommentarer
Postat av: Klaggen

Woaw. Välskrivet och seriöst inlägg! Bra att kunna länka till när du möter på skeptikerna ;).

2011-12-06 @ 21:39:02
Postat av: anna

gör va fan du vill, har folk nå å tillägga då är de deras problem för de kan inge annat än lägga sina stora feta fula näsor i blöt å skaffa sig segna jävla patetiska liv. de kan enbart dra åt helvete.

2011-12-07 @ 13:12:54
URL: http://dobermannanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0