When life is tough, remember - you are tougher.

2013-03-21 | 11:00:00
Det har varit tyst på bloggen ett tag nu, och med tanke på vad som hänt de senaste veckorna så är det ganska förståeligt. För ja, inte trodde ni väl att allt det jobbiga var slut? Nejdå, det fortsatte, om än krångligare och mer komplicerat än innan.
 
Som jag skrev tidigare så fick jag ju hem ett arbetsgivarintyg som inte hade någon angiven lön. Jag pratade med min ombudsman om att detta måste fixas, skickade in arbetsgivarintyget till honom och efter lite mer än en vecka så kom han förbi med ett nytt arbetsgivarintyg, som skulle vara korrekt skrivet. Wiho, kände jag. Kollade igenom arbetsgivarintyget lite snabbt och jo, det verkade stämma. Skickade in det till a-kassan och KABOOM, veckan efter kom det tillbaka med en liten förklaring på varför. Hittade dessutom ännu fler fel.
 
♦ För det första så står det fel datum på anställningstiden.
♦ Det står på ena sidan att jag haft heltidsanställning på 40h/v, medans det på andra sidan står hur många timmar jag jobbat, vilket inte är 40h/v. Detta tas då som en behovsanställning. A-kassan kan alltså inte förstå vad det är för anställning jag har haft.
♦ Både 'uppsägning p.g.a. arbetsbrist' och 'avslutad tidsbegränsad anställning' är ifyllda.
♦ Det saknas företagets namn och adress.
♦ Dom har skrivit fel organisationsnummer.
♦ Det står inte angivet när jag varit sjuk.
♦ Ett flertal siffror är kladdiga och svåra att se.
 
Detta är alltså ett arbetsgivarintyg som min ombudsman har skrivit, borde det inte ingå i hans jobb att se till att uppgifterna stämmer? Så, nu har jag kontaktat förbundsstyrelsen på mitt fackförbund, för att ifrågasätta hur tusan det kan få gå till såhär. Mailade även min ombudsman om att jag ville ha ett möte med honom och en annan ombudsman, så att vi får gå igenom detta ärende klokt tillsammans, för det är SÅ mycket fel som har gjorts. Han skulle prata med sin chef, och hon ringde upp mig häromdagen. Detta är alltså samma kvinna som kallade mig "lilla flicka." Vid samtalet så talade jag om vad som hänt och att jag inte är nöjd med hur ärendet har skötts, utan att jag anser att det gjorts en hel del fel. Svaret jag får chockar mig fortfarande. "Så det är upp till dig att avgöra om det är fel, eller?" Jag svarar att eftersom ombudsmannens arbete är att reda ut såna här saker och att se till att ett arbetsgivarintyg är korrekt så ja, det tycker jag. Får svaret tillbaka att isåfall så har vi två skilda åsikter om vad som ingår i hans arbete. Riktigt snorkig och otrevlig var hon, och Thobias reagerade direkt på hur jag pratade att hon var otrevlig mot mig. Hur som helst så bokade vi in ett möte med chefen och ombudsmannen den 2 april, för att gå igenom ärendet. Sa att jag ville ta med Thobias ifall jag utelämnar något viktigt, och hon börjar prata om att ifall jag vill bråka så kan vi ju göra det, men hon skulle föredra att vi löste det på annat sätt. Hade inte nämnt ett ord om att bråka, utan att jag ville ha med honom som personligt stöd ifall jag glömde något. Detta skall alltså vara högsta chefen på kontoret. Usch, säger jag bara. På måndag när de är tillbaka så skall jag ringa förbundsstyrelsen igen och be dom att närvara på detta möte, och förklara allt som hänt. Görs det inget åt detta så blir det att ta kontakt med polis, tidning, och diverse andra myndigheter. Jag kommer inte att ge mig!
 
Andra härliga saker som har kommit med denna tvist med min arbetsgivare är att jag igår fick min deklaration på posten. Tror ni att mitt arbete på företaget finns registerat? Nejdå, inte alls. Så nu har jag suttit i telefonkö till Skatteverket halva förmiddagen, och fått det förklarat hur jag skall göra för att det skall bli rätt på deklarationen. Som det såg ut innan så skulle jag få tillbaka någon tusenlapp, så jag hoppas att jag får det efter allt är fixat också. Det vore onekligen skönt efter alla dessa månader utan inkomst. När jag ändå var i kontakt med Skatteverket så passade jag även på att tipsa dom om att företaget missköter sig, och har personal som arbetar svart. Dom tog en hel del information och tyckte att jag hade gjort helt rätt som angivit dom. PAYBACK IS A BITCH, lite så känner jag just nu.
 
Angående denna satsning som Västerås Folkhögskola skulle starta upp i Köping så har jag pratat med min kontaktperson om hur min situation med min f.d. arbetsgivare ser ut, så vi har kommit överens om att min 'sysselsättning' just nu är att få ordning på detta, så min a-kassa kommer igång. När detta är klart så ska vi börja diskutera en annan plan för mig, och det känns otroligt skönt att hon förstår vilken sits jag är i. Vi har kommit överens om att jag skall vara hemma om dagarna, utan att bli av med aktivitetstödet. Vi skall höras via mail, telefon och sms om vad jag gjort under dagen. Vid fina dagar så är promenad på schemat. Känns skönt att någon förstår.
 
Har även sökt lite jobb, både deltid och heltid, så jag hoppas att få höra ifrån någon av dom snart.

Kommentarer
Postat av: Klaggen

Usch vad tråkigt att höra :(. Ett tag där så lät det ju faktiskt som att det var över.. Otroligt hur mycket en arbetsgivare kan förstöra för en. Alla processer i detta verkar också ha varit så utdragna.
Aja, hoppas att det löser sig snart :/..

2013-03-21 @ 11:36:19
Postat av: sandraemrosen.blogg.se

Hoppas att det löser sig för dig snart gumman <3

Svar: Det hoppas jag med, tack för att du bryr dig <3
Hannah

2013-03-28 @ 16:46:12
URL: http://sandraemrosen.blogg.se/
Postat av: sandraemrosen.blogg.se

Krya på dig <3

Svar: Tack vännen <3
Hannah

2013-04-11 @ 21:56:36
URL: http://sandraemrosen.blogg.se/
Postat av: anna

tack hjärtat! <3

2013-04-15 @ 01:52:02
URL: http://fames.se/ansela/
Postat av: anna

Åhh min älskade snuttegumma, hade jag ringt gratis hade ja ringt varenda dag men snart slut cash och mina gratis sms e också snart slut :/ måste få cash så jag kan fylla på med 300 då jävlart!! <3 älskar dig min smörblomma, den finaste av de alla.

2013-04-16 @ 22:15:23
URL: http://fames.se/ansela/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0