Klassiska semlor

2013-02-12 | 16:34:15
Eftersom det är fettisdagen idag så är det klart att man skall baka semlor. Här kommer mitt bästa recept!
 
KLASSISKA SEMLOR
 
50g jäst
175g smör
5dl mjölk
2dl socker
2 tsk mald kardemumma
1tsk salt
ca 15 dl vetemjöl special (Manitoba cream)
 
Värm smör och mjölk till fingervärme, dvs 37°, dock ej varmare än så för då dör jästen.
Lös jästen och kardemumman i smörmjölken och tillsätt resten av ingredienserna, knåda/kör i maskin i ca 10 min.
Jäs degen under bakduk i 30 min. Gör runda bullar och lägg på bakplåtspapper, låt jäsa 50 min under bakduk till dubbel storlek. Grädde semelbullarna på 225° i ca 10 min. Låt svalna.
 
Skär locket av bullarna som ovan och gröp ut innehållet, lägg detta åt sidan. Riv mandelmassa och blanda med lite av fyllningen från bullarna, vaniljsocker och grädde så det blir en lagom tjock smet. Fyll semlorna med mandelmassesmeten och spritsa på vispad grädde. Lägg på locket och pudra över florsocker.

Kommentarer
Postat av: Malin

Dem ser riktigt goda ut! :)

Svar: Tack!
Hannah

2013-02-12 @ 20:18:21
URL: http://malinsofia.blogg.se/
Postat av: Emy

Jag har hört olika ang. det där med att förvara nagellack i kylskåp. En del säger att de blir sämre medans en del säger att de blir bättre. Jag personligen märker inte så stor skillnad och har ändå inte plats med dem i kylskåpet nå mer :)

2013-02-17 @ 13:21:45
URL: http://nattstad.se/rednalyn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0