Jag börjar tröttna på er..

2010-09-21 | 14:59:12
Överallt när jag kollar på facebook möter jag texter och statusar som lyder:


"Ta bort Sverigedemokraterna ur riksagen - Ja tack!"

"Kalla dom för vad dom är, Rasistpariet"

"SD står inte för Sverigedemokraterna, utan för Sicka Dumarslen"

(okej, den sista kom jag på själv, men ändå!)


Och jag är ärligt talat så JÄVLA trött på det!

I sverige får vi välja.
Vi har demokrati.
Vi har yttrandefrihet.

Vi är alla i olika åldrar, situationer och skeden i livet, och vi väljer därför att rösta olika.
Det är därför jag blir så sjukt irriterad på alla dessa nyskapade grupper som säger åt oss att "Vi vet bäst, för vi är Socialdemokrater!" eller "Röstar du på Moderaterna är du dum i huvudet!" och uppmanar andra till att rösta på det parti DOM anser är bäst, och liksom skrika ut över världen vad man skall rösta på.
"Jag röstar RÖTT!" är bara en av alla.

GE FAN I SÅNT!

Ingen har rätt att tala om för någon vad denne skall rösta på, eller göra bedömningen att man är dum i huvudet för att man röstar si och så. Eller att man är rasist för den delen.

Sverigedemokraterna kom i söndags in i politiken.
Bra tycker vissa - dåligt tycker andra.

Jag vet inte själv om det är bra eller dåligt att SD har kommit in.
Kanske kommer nu de andra partierna ta tag i den faktiska frågan, dvs invandrarpolitiken, och visa att dom också känner till problemen det medför, och gör något åt saken?
Nu menar jag absolut inte att invandrare är ett problem i sig, utan snarare att Sverige förlorar stora summor på det, och även annat betydelsefullt.

För att gå in lite närmare på vad jag menar så kan jag jämnföra oss med Finland.
Finland tar varje år in ca 700-800 st invandrare, medans Sverige tar in ca 30 000 st.
Finland ger de få invandrare som kommer dit en BRA utbildning, och en språkkurs i finska.
Detta medför att de som kommer hit lättare kommer in i finska kulturen, får en större gemenskap med människor eftersom de talar "deras" språk, och har således även lättare att få ett bra arbete, en bra lägenhet och får ett betydligt bättre liv än de hade innan. Min största poäng i detta är det här:

FINLAND HAR ALDRIG KALLATS FÖR ETT RASISTISKT LAND!

Så varför skulle Sverige kallas rasistiskt och främlingsfientligt om vi minskar ner på intaget av invandrare, och faktiskt koncentrerar oss på att hjälpa de som redan finns här, och de som kommer in, istället för att som sagt, ta in 30 000 invandrare varje år, som blir placerade på tex Rosengård i Skåne, där de anser att de inte "behöver" lära sig svenska, eftersom de ändå är med "sina egna." Det är för mig inte konstigt att de ser svenskar som rasister, när vi placerar invandrare i en och samma by/ort, precis som om de är något udda, och inte bör beblandas med oss "svennar." Jag har FULL förståelse för invandrare som beter sig dåligt mot svenskar, eftersom det är precis vad vi gör mot dom. Vi bemöter inte dom med öppna armar, förståelse och sympati.
Vi bemöter dom med misstänksamhet, hat och rynkar på näsan åt dom.

Det är VI som får invandrare att känna sig ovälkomna.
Det är VI som måste ändra oss.

Man bemöter människor med vetskapen om hur man själv är som människa, inte för vem människan är. Vilket jag tycker är otroligt synd. Om en människa har blivit illa bemött av flera invandrare, ja då bemöter den ofta även andra invandrare på samma sätt. Med avsky.
Det vi ALLA måste lära oss är att vi  kommer från samma land, vi har alla ett hjärta som slår i samma takt, två lungor som andas samma luft, och vi har ALLA en önskan om att bara bli accepterade för dom vi är.

Vi hade valet att rösta in SD i politiken  - eller att inte göra det.
Över 6% av Sveriges befolkning valde att rösta för.
Ingen har rätt att säga åt dom att dom valde fel.

Jag valde att inte rösta alls.

Däremot väljer jag att med mitt hjärta, acceptera ALLA för vem dom är, och inte vilken härkomst dom har. Jag väljer accepterande och vänligt bemötande till varje enskild individ, tills motsatsen bevisas.

Det tycker jag att ni också borde göra.


Kommentarer
Postat av: Jonas

Bra sagt det är precis så jag menar ;)

2010-09-21 @ 15:17:23
URL: http://Jonaswintland.bloggplatsen.se
Postat av: Lizz

Jag tror den största skillnaden mellan Finlands och Sveriges invandrarpolitik nu kommer vara att SD faktiskt ÄR främlingsfientliga. Går du in och läser deras partiprogram så låter det jäkligt rasistiskt och kan även tipsa dig om Kent Ekeroths blogg.



Han har bland annat sagt att SD med morot och piska ska få ut invandrarna ur vårat land, samt att man tydligt ser att han har enorma fördomar mot utländskt folk. Kent är riksdagsledamot för SD.



Förstår att du, liksom många andra, kan irritera sig på hur mycket folk gnäller eftersom vi, som du säger, är ett demokratiskt land. Men dom flesta av sveriges befolkning vill helt enkelt inte ha en invandrarpolitik som grundar sig i rasism och främlingsfientlighet.

Invandrarpolitik ska vi ha, men SD gör det helt fel tyvärr.



2010-09-21 @ 15:22:57
Postat av: Sara

Halkade in på din blogg via min sambos blogg (Jonas). Äntligen någon som faktiskt fattar poängen. Det är precis som du skriver!! Önskar fler kunde tänka såhär då vi får slut på allt tjafs och alla skriverier.

2010-09-22 @ 11:36:18
Postat av: Klaggen

Du har en poäng med det du säger. Men å andra sidan så tycker jag att det är rätt att uttrycka sina åsikter och diskutera. Synd bara att många gör det på fel sätt..

Bra inlägg!

2010-09-23 @ 20:03:10
URL: http://klaggen.blogg.se/
Postat av: madde

ja men det tycker jag absolut du ska göra :) så kan vi lära känna varandra lite bättre! ja precis, fika är alltid trevligt :-) Kramar!

2010-09-24 @ 11:01:43
URL: http://madeleinehedquist.blogg.ses
Postat av: Fotograf & Makeup artist Linda-Pauline

sv; jaså? det där var modellens egna :) dock har jag också ett par exakt likandana :) hmmm..ja vart tusan köpte jag dom då :S Någon av affärerna sixx, glitter (tror inte glitter), gina tricot..det är dom jag skulle kunna tippa på!

2010-09-27 @ 14:37:12
URL: http://lindapauline.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0